Leskist is dichtbij, bijzonder en leerzaam

Veel gemeenten zijn bezig met het opzetten, uitrollen of continueren van bewustwordingscampagnes gericht op het langer thuis wonen van senioren. We kunnen daarbij veel van elkaar leren. Wat zijn de successen en wat zijn de valkuilen? Zo heeft de provincie Gelderland de kenniswebsite Leidraad Langer zelfstandig wonen gelanceerd waar iedereen met vragen over bewustwordingscampagnes terecht kan. Een van de successen van een campagne is het investeren in persoonlijke contact en aandacht voor het persoonlijke verhaal.

Investeer in persoonlijke benadering, investeer in de leskist!
We moeten ons blijven realiseren dat we contact maken met mensen. Mensen die gewoon wonen, leven en soms ook nog (vrijwillig) werken. Wat vinden zij belangrijk om langer thuis te kunnen blijven wonen. Ga met hen daarover in gesprek en gebruik die informatie om te sturen in het project. Investeer in een persoonlijke benadering. Letterlijk in de vorm van (herhaaldelijk) contact tussen professionals, vrijwilligers of mantelzorgers en de ouderen. Denk dan aan huisbezoeken in het kader van het langer thuis wonen, keukentafelgesprekken of bijeenkomsten waar het verhaal van het opplussen verteld kan worden. Denk aan het gesprek tussen de badkamerspecialist en klant. Of de ‘zondagmiddagkoffietafelgesprekken’.

Maar denk ook aan de leskist! Een prachtig voorbeeld van het persoonlijke gesprek, gebracht door kinderen in het sociale netwerk van de senioren. Dichtbij, bijzonder en leerzaam!
Drie generaties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>